Thursday, September 25, 2008

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI..

Salam...
tinggal beberapa hari saje lg kite bakal menyambut hari raya..
cam tak pecaye je kan..pejam celik, pejam celik dh nk dekat sebulan pose..
hehe..

So,
di kesempatan ini, sy ingin memohon maaf atas segala salah silap terhadap semua especially buat kwn2 yg mengenali diriku ini....
terkasar bahase, termengumpat, termarah, teremosi, tersakitkan hati n segalanyerla..
Sorry for everything ye kwn2 ku...
kire 0 - 0 la yer..


Apepon, selamat hari raye.....
jemputla dtg ke rumah yer..

Thursday, September 18, 2008

bestnye buka pose...

ape aku nk cite arini ek?
ermmm..
aku just nk share bberape place aku g buke pose..
sblm tuh nk bgtau, mggu ni aku x berkesempatan buke pose kat umah lagi sbb dr isnin(15/9/08) smpaila rabu (17/9/08) aku berbuka pose kat luar..
so, kt sini aku nk sharela kenangan aku buke pose di bbrp tpt terpilih(kononla)..

isnin : 15 september @ ramadhan

arini tiba2 je aku buke kt luar sbbnyer de mmber aku ni rindu bangat kt aku..
hehe..kitorg arrange aritu gak buka kat mane.. aku buka dgn min n angah, 2 insan yg rapat dgn aku kt jb ni..
actually, ade gak agenda lain yg nk dibincgkn secare ber3..
hehe..then, kitorg g buka pose kat restoran nurfifin, damansara aliff..
kat situ ade sediakn buffet, murah jer, rm 10 tuk dewasa n rm 8.90 tuk kanak2..
tp kitorg lg prefer amik ala carte..
dan menu2nyer ialah....
tomyam campur, kailan ikan masin, daging masak merah, udang goreng tepung n french fries...
ermm..
sedap2 sume..tp x abes sbb dh kekenyangan...
harge kat situ pon okla, sesuai dgn rase, kuantiti n kualiti..
hehe..
pastu...balikla...

selasa:16 september@ramadhan

kali ni aku buka kt luar dgn moksu n poksu aku wif opismate poksu aku..
tuk buka kali ni, kitorg g JB Catering, kat Taman Merdeka, berdepan bangunan Kementerian Penerangan n RTM JB ni..
situ de buffet yg hargenye RM 19.80...
ms kitorg smpi, jam kul 6.30...org dh start ramai..kitorg pon mulala beratur amik mknn..
hehe..
rambg mate aku tengok sume..
menu yg ade:

nasi putih, nasi minyak, rendang daging, ayam masak merah, kambing bakar, ikan masak asam pedas, udang, kupang,ulam-ulaman, sayur-sayuran, telur masin n macam2 lagila..ade gak menu lain cam mee kari, laksa, rojak, mihun sup n makaroni..
kuih muih n bubur2 pon ade..sume sedap2 belaka...
huhu...air pon berjenis2...aku pon amikla..
yela dh byr mahal tu, kenela amik bg berbaloi..
haha..pastu br makan sikit dh kekenyangan...tula, amik byk sgt..
xpe2, kitorg p solat dulu, nnt smbg balik..hehe..
pas solat kitorg sambgla mkn balik smpi la rase dh tak tleh nk maskan dah..
tapi mmg puas hati...

rabu : 17 september @ ramadhan

arini aku buka pose dgn 2 org mmber aku ms jd komander pbsm kt uitm jengka, pahang..
namenye ikhwan n kak meknor..
diorg smbung studi kt utm skudai ni...jadiknyer, dh lame x jumpe..
so, aku decide kitorg buka same kat plaza angsana..
aku dh x tau nk p mane benarnyer...
jd angsana tu tpt paling senang dituju, maka kitorg pon g la situ...
kitorg buka kat Sedap Corner..
leh tahan gak makanan kt situ...
menu kitorg ialah:
nasi putih, tomyam seafood, baby kailan ikan masin, sambal sotong n ikan goreng ape ntah( lupela) hehe..
sedap gak, wpon first time aku mkn kt situ..
tp seronok dpt jumpe n borak same2..imbas balik mcm2 citer sama ada yg baru or lame..
hehe..
tp x dpt lame sgt..dlm kol 8 lebey kitorg pon gerak balikk...

tula citer aku..
penat dah naip nie..
hehe...

Tuesday, September 16, 2008

ini kesah ujung mingguku..

ujung minggu yg lalu bersamaan 13&14 september @ ramadhan..
aku sampai jugak kat shah alam..
tpt yg aku rindui..
hehe..bukan rindu kat pakwe..
tp rindu kt kengkwn aku yg ade kat sane..
kwn2 aku yg aku dh kenal lebey kurg 5 thn..

ini kesahnyer..
pagi sabtu tu ujan lebat kat jb ni..
aku gerak dr umah makcik aku dlm kul 9, naik bas je..huhu..wpon basah meredah ujan..
spi bas stand kul 9.15..
huhu..awal lagila plak..
aku pon duduk kt siitu sementara tggu kol 10..
kol 10 am, aku gerak dr bus stand larkin jb, johor nek bas transnasional...
tggu punyer tggu,,manela bas ni x sampai2 kate aku dlm ati..
sekali aku nmpk bas 2 tgkt..
hehe..rupenye arini dpt naik bas 2 tgkt plak..
aku dpt seat atas..
maka, bile dh naik bas tu..aku pon tidola.

tp apekan daye..tiba2 je ms smpi kt area seremban, tayar pecah plak..
tula, ramai sgt naik bas tuh..
huhu..
aku dh la nk g shah alam sblm kul 7..
sempat ke idak ni..
ms tu dh pukul 2lebey..
tp seb baik ade bas lain dtg..
aku pon cepat2 naik bas tu..


pastu smpai gak aku kt puduraya dlm kul 3 lebih..
pastu menapak la g bus stop pasarama nak amik bas rapid kl g shah alam...
akhirnyer sampai gak umah lameku di seksyen 8..
rindunyerrla..

then, smpi umah tu dptla jumpe sarah, noyu, peah n yat..
huhu..
rindu betul kt diorg..
lame bangat x jumpe..

ingat nk buka kat luar, tp atas sbb2 tertentu..
buka kt umah aje..
peah la jd mangse kene g bazar seksyn 13 beli ape yg patut..
pastu aku n sara msk la lauk sikit..

pastu, bile dh jumpe tuh, borak je la kejenyer..
bising betul rasenyer..
abesla org bwh dgr..
maklumla umah flet, tgkt 5 plak tu..
hehe..

kitorang berbuka secare sederhana aje..tp cukup happening..
hehe..
maklumla lame x jumpe..
jdnyer, mcm2 citer kuar..

then,
aku tido sanela mlm tu..
huhu
kol 4.45 bangun sahur..
pastu yg x leh percaye tu lepas sahur langsung x tidoq smpila aku naik bas kol 7 pm..
hehe..
tula, byk sgt bende yg diborakkan smpi xde rase ngntuk..
haha..

pastu, aku plan dgn sara nk g kl kul 3..
tp nk jumpe zeha dulu..
sbb die lom balik lg, die balik kg..
huhu..
dah kul 2 lebey zeha sampai umah..
rindunyer kat die..
lm x borak2 dgn die..
ape lagi..
bila mkn ramai, makin riuhla..
mcm2 topik ade..

yg pasti jd mangse, noyu dgn complicated nyer..
peah dgn ikan 'tapin'nyer..
sara dgn pakwe baru..
hehe..
mcm2 la..
jgn marah ek korg..

pastu dh kul 4 lebey..aku n sara terpaksela pulang..
huhu..
sedeynyer..
tp insya-ALLAH de rezki leh jumpe lg..
pastu aku smpi kl dlm kul 6 gitu..
ujan lebat giler..

aku tggu la ujan reda br jalan g pudu..
bas kol 7 pm..
aku pon beli jela buger n air mineral tuk buka pose..
huhu..
buke dlm bas jela..
then sampai umah pukul 12.15..
lmbap betul bas ni(transnasional )
huhu..

tp apepon, aku sgt gembira dpt jumpe sume mmber2 aku..
harap2 dpt jumpe raye nnt..

last but not least, thank to

zeha, sara, noyu, peah n yat..

love n miss u all..
mmuaahhh...



Thursday, September 11, 2008

meh kite beli baju ...

salam.. bertemu lg kite dlm blog aku yg x seberape ini.. hehe..
actually, aku de tlg mmber menjual baju n kuih2 raye..
jadiknye pd sape2 yg berminat lehla layari

blog :
http://myinashoppe.blogspot.com/


ape2 hal bole inform aku ek..
takpon, bukak blog ni :

http://myinashoppe.blogspot.com/


lupe plak nk ckp.. harge rm 45.. okla tu kan.. nk buat raye g open house ke.. hehe..

Wednesday, September 10, 2008

kerinduanku pada kwn2ku..

salam..
sebenarnyer, jauh di lubuk hatiku aku rindu sgt kt kwn2 aku yg jauh di mata..
rindu sgt nk bukak pose same2..
x kesahla korg kat mane pon skrg, tp mmg rindu gilerla..
hehe..
x taula bile lg dpt berkumpul n borak sambil gelak cam dulu..
huhu..
zaman dh berubah, dulu lain skrg lain..
apepon, terima kasih kpd mereka yg bergelar sahabat2 aku..
i love u alll sooooo much..
hehe..

Tuesday, September 9, 2008

menu berbuka puasa...

MAKARONI GORENG BEREMPAH
Sumber: Famili Azam


Bahan-bahannya
200gm makaroni maggi
3 camca besar minyak masak

Bahan A
1 labu bawang besar, dihiris
2 ulas bawang putih, dicincang
1 tangkai daun kari
1 camca teh biji sawi

Bahan B
2 pek perencah bihun goreng maggi
1 camca besar serbuk kari
100 gm daging ayam dipotong dadu
11/2 camca teh kicap pekat maggi
1 camca teh serbuk pati ayam maggi
3 pokok daun sawi, dipotong 3 cm panjang
Garam dan gula secukup rasa
Bawang goreng, hirisan cili merah dan hirisan daun bawang

Cara-caranya
Masak makaroni mengikut arahan pada pek
Panaskan minyak, goreng ramuan A sehingga kekuningan.
Masukkan pes maggi dan serbuk kari, tumis hingga terbit bau.
Tambahkan daging ayam dan goreng selama 2 minit.
Masukkan kicap maggi, serbuk pati maggi, makaroni dan daun sawi.
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Hiaskan dengan bawang goreng, hirisan cili merah dan daun bawang.



Ape yg menarik di bazar Ramadhan?


Salam..
biasenye kan, time bulan pose ni..mcm2 yg kite teringin nk makan or minum kan?
so kat sini aku nk sharela beberape menu sedap yg ade kt area jb ni...

air kathira abu bakar




Air yang dianggap lain daripada yang lain itu adalah sejenis minuman popular di kalangan penduduk Johor yang dikatakan berasal dari Pakistan dan kini menjadi pilihan utama umat Islam untuk dijadikan juadah berbuka puasa.

Antara keistimewaan Air Kathira Abu Bakar berbanding dengan air kathira yang diusahakan oleh peniaga lain ialah ia disediakan menggunakan 10 bahan terpilih dan segar, antaranya buah semangkuk, buah kathira, gajus, kismis, kurma, agar-agar, biji selasih, halwa kabung, susu dan beberapa bahan lain.

Air Kathira Abu Bakar boleh diperoleh daripada beberapa pengedar di Kampung Melayu, Taman Perling, Bazar Ramadan Bandar Baru Uda (BBU), Taman Dahlia, Bazar Ramadan Stadium Larkin, Senai, Puteri Wangsa dan Pontian.

Rasenyer mmg sedap...tryla minum klu singgah kat jb nnt..hehe..





Monday, September 8, 2008

Rahsia Gadis Mengekalkan Keayuan

1. Menjaga kejelitaan semulajadi (natural beauty) dengan tidak memakai
bahan-bahan luaran tetapi menjaga emosi, fizikal dan mental. Gunakan
masa untuk perkara yang berfaedah dan tentukan wawasan secara
objektif, jangan banyak angan-angan. Tidur awal setiap malam dan
bangun awal setiap pagi untuk solat subuh. Jangan tidur siang hari.

2. Menjaga suara. Latih diri bercakap dengan nada yang lembut, tidak
sengau atau suaranya terlalu kuat.

3. Menjaga cara berkata-kata. Biasakan menggunakan perkataan yang
melambangkan keluhuran budi seperti 'tolong' serta 'minta maaf'.
Jangan gunakan perkataan yang terlalu beremosi seperti bosan, sakit
hati, menyampah, benci dan sebagainya kerana ia akan menyebabkan muka
jadi berkerut dan masam.

4. Menjaga kulit. Keebrsihan sentiasa dijaga. Makanan yang berupa
ulam-ulam yang wangi serta sayuran dan buah-buahan segar patut selalu
dimakan. Gunakan sabun yang tidak merosakkan kulit.

5. Menjaga muka. Tangan perlu sentiasa bersih dan lembut. Jangan
gunakan bedak yang bukan-bukan. Selalu menggunakan bedak sejuk untuk
menjaga kulit muka. Jangan banyak berangan.

6. Menjaga rambut. Ia mahkota kejelitaan gadis. Bersihkan rambut tapi
jangan terlalu kerap. Bila bersikat, ulangi sikatan ke seluruh
bahagian kepala 100 kali untuk menjadikan rambut subur dan berkilat.
Ramai lelaki suka pada gadis berambut panjang tapi kemas.

7. Menjaga cara berberjalan. Latih cara berjalan. Jauhi dari berjalan
mengengkang atau tangan terlalu dihayun. Langkah jangan terlalu besar.
Berjalan jangan terlalu laju. Badan jangan terlalu membongkok atau
tegak. Leher jangan terteleng (senget sebelah). Muka elok ditundukkan
sedikit.

8. Menjaga gerak-geri. Bila duduk di atas lantai duduklah dengan cara
bersimpuh. Kalau duduk di atas kerusi, eloklah sila panggung. Jangan
mengangkang. Tangan jangan terlalu digerakkan bila bercakap. Cara
bergerak biarlah lemah-lembut.

9. Menjaga senyum. Latihlah senyum jangan tersengeh. Tutup mulut bila
ketawa. Ketawa secara sederhana. Selalu senyum tapi untuk tujuan baik.

10. Menjaga mata. Mata janganlah terlalu liar memandang sekeliling.
Tundukkan mata dan memandang hanya kepada apa yang sedang anda hadapi.
Jangan terlalu kerap mengerdipkan mata. Usah terlalu kerap menjeling
walaupun kepada buah hati anda.

11. Menjaga kehormatan. Sentiasa bertemankan ibu atau saudara bila
keluar. Minta izin ibubapa. Pakaian sopan. Pulang seawal mungkin.

12. Menjaga sikap. Taat beragama. Jangan bohong. Jauhi dari merungut.
Jauhi dari menjadi amat cerewet dan jaga hati orang lain.

Petua Kecantikan Semulajadi



Petua Cepat Dipinang (Ringan Jodoh)
Hendaklah dibacakan Surah Yusuf pada sebekas air yang bersih sebanyak 3 kali pada malam Jumaat. Air itu hendaklah dimandikan tiga pagi berturut-turut dan diminum 7 kali setiap hari selama tiga hari berturut-turut.

Penawar Resdung
Petua yang paling mudah dan berkesan ialah dengan mengamalkan menyedut air ke dalam hidung (seperti sebelum kita ber wuduk).Kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati. Buatlah berulang-ulang kali sehingga selesai kedua-duanya. Selepas itu basuhlah muka dengan bersih. Lakukan ini setiap kali setelah sampai ke satu-satu destinasi, baik ke pejabat, bersantai, beriadah atau pulang ke rumah malah ke mana saja. Kesannya sungguh menakjubkan.

Melicin dan Memerahkan Kulit Muka
Ambil sebiji buah tomato masak, lecek hingga halus. Kemudian pupurkan di sekuruh muka. Biarkan mengering selama 20 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu 2/3 kali.

Menegangkan Kulit Muka
Ambil tepung ubi kayu dan mentimun. Timun itu hendaklah di sagat/dihancurkan terlebih dahulu atau dilumatkan. Kemudia campurkan kedua-duanya dengan air sedikit. Kacau rata dan jangan terlalu cair.. Selepas itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering. Kemudian basuh. Dengan cara ini ia dapat menegangkan kulit muka serta menampakkan keputihan di muka dan menjadikan kulit kita segar...

Menghilangkan Cagu
Perahkan sedikit air limau kepada kuku yg mencengkam pada daging (cagu). Biarkan selama beberapa minit. Jika boleh, potonglah kuku yg termasuk dalam daging tersebut. Lakukan 2 kali sehari dgn menitikkan air limau pada cagu. Cagu akan beransur pulih.

Menyerikan Wajah
Wanita yang inginkan wajahnya sentiasa berseri apabila dipandang bolehlah mengamalkan amalan di setiap pagi iaitu selawat sebanyak tiga kali sebelum mencuci muka dan sapukan air itu kemuka. Insyaallah akan berserilah wajah anda. Selamat mencuba. M

Menghaluskan Kulit
Buah tomato dikisar halus. Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan. Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.

Menghilangkan Bau Badan
Potongkan limau kasturi dan buangkan bijinya. Kemudian makanlah kulit limau kasturi itu bersama airnya. Amalkan selalu. Badan Ringan Dan Bertenaga Minum air rebusan serai dan halia (yg dititik), kulit kayu manis dan lada hitam. Jika kita meminum air rebusan ini pagi dan malam insyaAllah badan akan menjadi ringan dan bertenaga. Selain itu utk meningkat tenaga wanita, amalkan pengambilan 4 biji telur mentah sehari.

Melembutkan Rambut
Ambil secekak kangkung dan bersihkan. Masukkan dlm bekas. Bubuh enam camca air suam dan ramas kangkung hingga mengeluarkan lendir. Lendir itu sapukan pada seluruh rambut dan biarkan seketika. Kemudian bilas rambut dengan air bersih. Lakukan selama dua minggu.

Merawat Kulit Berkedut
Parutkan sebatang lobak merah yang telah dibersihkan, lalu dicampurkan bersama sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. Sebatikan bancuhan itu lalu dioleskan kepada kulit sekali sehari. Amalkan sehingga berkesan.

Melentikkan Bulu Mata
Ambil daun lidah buaya Sebelum masuk tidur, sapukan lendirnya pada bulu mata Amalkan selalu hingga bulu mata semakin lentik Menghilangkan Parut Ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dgn mencampurkan sedikit air. Jgn terlalu cair. Selepas itu, sapukan pada tempat yg berparut. Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. Insyaallah ia amat berkesan utk menghilangkan parut.

Melebatkan Rambut
Ambil daun bunga raya yg bersih, ramas sehingga keluar lendir. Ambil lendirnya dan campurkan dgn sebiji telur ayam kampung beserta satu sudu madu lebah. Gaulkan sekata dan sapukan pada rambut anda. Perap dgn tuala lebih kurang 10 minit dan kemudian cuci dan bilas rambut sehingga kering. Amalkan dua kali seminggu.

Awet Muda
Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi. Merawat Senggugut Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap barulah diminum dgn dimulai dengan selawat. InsyaAllah, senggugut akan hilang.

Kulit Cerah dan Licin
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum.
Rambut Lebat
Setelah selesai makan, basuh tangan dengan air sehingga bersih. Selawat 3 kali Tangan yg masih basah itu segera dilap atas rambut

Mengurangkan Dengkur
Tumbuk lumat tujuh biji badam dan campurkan ke dalam segelas susu panas. Minumlah beberapa minit sebelum tidur.

Menghilangkan Ketuat
Sapukan getah dari pelepah betik yang dipetik terus dari pokoknya. Titiskan getah itu kepada ketuat dan biarkan ianya kering sendiri. Lakukan beberapa kali. Ketuat akan mengering dan luruh sendiri.

Mengempiskan Perut
(1) Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih . Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung) Jika tidak mahu bengkung, lumurkan atau sapu dekat perut sahaja, amalkan setiap malam.
(2) Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas. Embunkan semalaman. Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang air kecil. Mengelak perut buncit Sekiranya anda makan nasi, jangan disulami dengan air. Minum air setelah selesai makan Sebaik-baiknya minum 1/2 jam - 3 jam kemudiannya. Petua ini dapat mengelakkan perut buncit.

Mengekalkan Kecantikan
Kalau mahukan wajah sentiasa cantik amalkan surah Yusuf setiap malam. Di samping itu, untuk mengekalkan kecantikan, tadah air embun malam Jumaat dan sapukan ke wajah, dibuat air mandi ataupun minuman.
Menghasilkan Kulit Cantik
Amalkan meminum air campuran pucuk pegaga dan lobak merah yg telah dihancurkan .

Mengatasi Senggugut
Senggugut memang perkara biasa yang dialami oleh wanita . Namun terdapat cara yang senang untuk mengatasi senggugut . Petua ini saya amalkan dan kesannya memang menakjubkan berkat izin Allah .
1) Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan . Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid . Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun . Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .Tapi kenalah cepat menelannya sebelum ia lembik . Sekali makan anda tidak akan dapat senggugut selama 3 bulan berturut-turut . Ini adalah pengalaman saya.
2) Setelah saya berada di kampus amat susah bagi saya nak amalkan petua tersebut , tapi saya amalkan minum air suam . Kesannya tanpa sedari dah lama saya tak dapat senggugut.

Menegangkan Kulit Muka Dan Menghilang Jerawat
Rebus segenggam biji kani (manjakani atau kani boleh dibeli di kedai2 India) di dalam periuk tanah sehingga menggelegak dan pekat. Apabila suam, sapukan pada wajah atau bahagian kulit yg anda inginkan. Tunggu sehingga kering dan cuci sehingga bersih. Amalkan setiap hari. InsyaAllah kulit tegang jerawat tiada.

Menyegarkan Mata Gatal dan Letih
Ambil beberapa helai daun sireh muda. Kemudian, cuci bersih. Ramas-ramaskan ia dan masukkan ke dalam air suam. Selepas itu, tapis airnya. Selanjutnya rendamkan mata sambil kerdipkan berulang kali. Lakukan selalu dan hasilnya anda akan merasai perubahannya.

Menyegarkan Mata
Ambil timun yg telah dihiris Lekapkan pada kelopak mata Pejamkan mata utk berapa ketika. Anda akan berasa kesegarannya selepas itu. Menaikkan Seri Muka Basuhkan muka anda dengan menggunakan air basuhan beras yang ke tiga. Bilas dengan air bersih setelah sepuluh minit. Merawat Panau Ambil sepotong halia, tumbuk lumat dan tempelkan pada tempat berpanau. InsyaAllah, anda akan melihat hasilnya.

Mengelak Rambut Gugur
Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam. Lakukan 2 kali seminggu. Insyaallah anda akan memperolehi rambut lebat, hitam dan berkilat semulajadi.


Sihat Tubuh Badan
Setelah solat Subuh, lakukan senaman ringan. Hirup udara segar di luar dan jalan tanpa memakai kasut (Mandi embun).Geselkan kaki di atas rumput yg masih berembun .

Melangsingkan Tubuh
Dua biji lobak merah dan sebiji timun diparut dan diperah airnya. Campur dgn sebiji air limau nipis dan bancuh hingga sebati. Minum dua kali sehari. Amalkan sehingga mencapai berat badan ideal

Menghilangkan Parut di Kulit
Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat. Campurkan serbuk ini dengan sedikit air. Bancuhkan bersama dengan bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata di bahagian berparut. Lakukan sekerap yg mungkin. Lama-kelamaan, parut akan beransur hilang. Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan jerawat di wajah.

Mengelak Keguguran Rambut
Ambil lemak ayam dan masak sehingga menjadi minyak. Sapukan ke kulit kepala seeloknya pada waktu malam. amalan ini juga dapat mencegah kelemumur.

Menghilangkan Bau Ketiak
Amalkan semasa mandi, gosok ketiak di atas kepala lutut. Selain itu, setiap kali lepas mandi, sapu dengan belakang tapak tangan pada bahagian bawah ketiak.

Menghilangkan Kelemumur Perahkan air limau purut/ nipis di atas kulit kepala Lumurkan rata-rata dan biarkan beberapa jam Utk hasil yg baik, biarkan rambut anda diperapkan dgn tuala. Basuh dgn air suam. Selain itu, petua ini juga berguna utk mengurangkan pening kepala.

Rambut Gugur
Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.

Menghilang Sakit Kepala
Ambil daun lemuni (batang yg lembut sahaja) lebih kurang sekilogram. Masukkan ke dalam sarung bantal dan tidurlah menggunakan bantal tadi. Amalkan 2-3 hari dan insyaAllah anda akan berasa segar dan ringan kepala.

Menghilang Ketumbit Mata
Gesel 2 batang sudu. Sapukan bahagian yg digesel di tempat ditumbuhi ketumbit Lakukan sekali sehari sehingga ketumbit hilang.

Menurunkan Berat Badan
(1) Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur. Menurunkan Berat Badan
(2) Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari. Perah airnya ke dalam gelas yg berisi air sejuk. Masukkan ke dalam peti ais. Amalkan minum selepas makan tengahari atau selepas makan malam.

Mengatasi Tumit Pecah
Gosokkan tumit kaki dengan menggunakan belimbing buluh. Kemudian berus tumit kaki dengan berus lembut. Amalkan sebelum mandi.

Awet Muda
(1) Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yg baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.
(2) Sejurus bangun pagi, sebelum mandi dan gosok gigi, amalkan petua ini. Urutkan wajah anda dgn air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat nabi 3 kali. Amalkan setiap hari urutan ini.

Mudah Bangun Pagi
Sebelum tidur, tepuk bantal tiga kali sambil berselawat ke atas Nabi s. a. w. Niat dalam hati utk bangun pagi Insya-Allah, esok terjaga dengan sendirinya.

Menghilangkan Jerawat
Campur bedak sejuk dan asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat Insyaallah, jerawat akan beransur hilang.

Meluruskan Rambut Kerinting
Perah sebiji kelapa dan ambil patinya sahaja Campurkan dgn air limau nipis. Simpan santan pekat ini di dalam peti ais sehingga atasnya menyerupai krim. Gunakan krim ini utk disapukan pada kulit kepala dan rambut keseluruhannya. Tutup kepala dgn tuala sehingga 1 jam barulah dibilas dgn bersih. Lakukan 3 kali seminggu. Anda akan dapati rambut kerinting akan lurus sedikit demi sedikit.

Menghaluskan Kulit Muka
(1) Bancuh sedikit asam jawa bersama air dan sesudu tepong ubi. kacau sehingga ia menjadi larutan pekat. Pupurkan kepada muka yang telah dibersihkan. Biarkan ia mengering lebih kurang limabelas minit. Selepas itu barulah dibilas.

Memerahkan Bibir
Sapukan madu asli pada bibir tiap2 malam sebelum masuk tidur. Amalkan selalu. Insyaallah bibir anda akan merah seperti memakai gincu.

Memutih dan Mengilatkan Gigi
Ambil beberapa helai daun kelapa kering. Bakar hingga jadi abu. Gosokkan gigi anda dengan abu daun kelapa tersebut. Lakukan berulang kali dan insyaallah gigi anda putih berkilat.

Tegangkan Payudara
Amalkan meminum air kanji (air didih nasi)sebelum tidur malam. Insyaallah mujarab.

Menghaluskan Kulit Muka
(2) Didihkan susu segar atau pun susu tepong bercampur air. Biarkan ia sejuk. Lalu disapukan kepada muka. Biarkan kering lalu dibasuh dengan air bersih. Hilangkan Pecah-pecah Di Tumit Beberapa keping asam gelugur dimasukkan ke dalam baldi yg berisi air suam. Rendamkan kaki anda selama 1/2 jam. Lakukan setiap hari hingga tumit sembuh semula.

Mengembalikan Seri Muka Selepas Bersalin
Rebus beberapa tangkai daun inai dan minum airnya tiga kali seminggu. Seeloknya pada waktu pagi dan malam. Menguatkan Gigi Selepas membuang air besar, anda berdiri seketika. Kemudian, duduk bertinggung sambil dua tapak tangan mengetuk urat paha tiga kali .Semasa mengetuk paha dengan dua tapak tangan, cengkam gigi sekuat tenaga. Selepas itu, kumur air di mulut hembuskan pada dua tapak tangan ke arah muka.

Menghilangkan Bau Mulut
Tumbuk lumat sepuluh kuntum bunga cengkeh dan tiga ulas bawang putih. Kemudian gosokkan kepada gigi dan berkumur hingga bersih. Lakukannya tiga hari sekali.

Menghilangkan Lebam Mata
Teh uncang yg telah digunakan jangan buang. Lekap pada mata dan biarkan semalaman. Lakukan 3 kali seminggu ketika hendak masuk tidur. Menghapuskan Urat Timbul Di Kaki Sewaktu Mengandung Belah beberapa ulas bawang putih lalu ditenyeh kepada urat yang mula timbul. Amalkan selalu.

Mengelak Santau
Untuk mengelakkan santau melalui makanan, pastikan sebelum menjamah makanan ,rasa lelangit kita dengan lidah. Kalau lelangit tu terasa kesat tanpa rasa geli, jangan makan makanan/minuman atau pun tutup kedua-dua belah telinga kalau tak dengar bunyi berdengung, berhati-hatilah dgn keadaan sekeliling. Untuk mengelakkan santau melaui angin, jangan amalkan tidur bertentangan dengan pintu.

Meminimakan Gangguan Semasa Tidur
Biasakan bangun awal pada waktu pagi kerana boleh menyebabkan seseorang itu cepat merasa mengantuk pada waktu malam. Lakukan senaman kerana ia menjadikan seseorang itu cepat letih dan mengantuk. Hilangkan segala masalah dengan mempraktikkan hobi anda seperti membaca, bermain atau berjenaka dengan anak dan isteri. Ingatlah Allah sebelum tidur dan bertawakal kepadaNya setelah kita yakin dengan segala kerja di siang hari itu adalah ibadat.

Menghilangkan Sakit Kepala
Ambil sebiji bawang putih, hiris nipis dan tampal pada kiri dan kanan pelipis. Bawang tadi akan menyedut bisa pada kepala tadi dan biarkan semalaman. Hirisan bawang tadi akan tanggal sendiri apabila mengering dan sakit akan beransur hilang. Pelipis akan berwarna merah kehitaman tetapi akan mengelupas dalam sehari dua.


Melentikkan Bulu Mata

- Ambil daun lidah buaya
- Sebelum masuk tidur, sapukan lendirnya pada bulu mata
- Amalkan selalu hingga bulu mata semakin lentik

Kulit Cerah dan Licin
- Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua
- Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan
- Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum.

Rambut Lebat
-Setelah selesai makan, basuh tangan dengan air sehingga bersih.
-Selawat 3 kali
-Tangan yg masih basah itu segera dilap atas rambut

Mengempiskan Perut (1)
- Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih .
- Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti
perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung)
- Jika tidak mahu bengkung,lumurkan atau sapu dekat perut
sahaja,amalkan setiap malam.

Mengempiskan Perut (2)
- Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas.
- Embunkan semalaman.
- Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang
air kecil.

Mengelak perut buncit
-Sekiranya anda makan nasi, jangan disulami dengan air.
-Minum air setelah selesai makan
-Sebaik-baiknya minum 1/2 jam - 3 jam kemudiannya.
-Petua ini dapat mengelakkan perut buncit.

Menyegarkan Mata
- Ambil timun yg telah dihiris
- Lekapkan pada kelopak mata
- Pejamkan mata utk berapa ketika.
- Anda akan berasa kesegarannya selepas itu.

Mengelak Rambut Gugur
- Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya.
- Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur.
- Perap ramuan di atas kepala selama sejam.
- Lakukan 2 kali seminggu.
- Insyaallah anda akan memperolehi rambut lebat, hitam dan berkilat
semulajadi.

Sihat Tubuh Badan
-Setelah solat Subuh, lakukan senaman ringan.
-Hirup udara segar di luar dan jalan tanpa memakai kasut (Mandi embun)
-Geselkan kaki di atas rumput yg masih berembun .

Melangsingkan Tubuh
- Dua biji lobak merah dan sebiji timun diparut dan diperah airnya.
Parutan itu campur dgn sebiji air limau nipis dan bancuh hingga
sebati
- Minum dua kali sehari.
-Amalkan sehingga mencapai berat badan ideal

Menghilangkan Parut di Kulit
- Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat
- Campurkan serbuk ini dengan sedikit air
- Bancuhkan bersama dengan bedak sejuk
- Setelah sebati, sapu rata di bahagian berparut
- Lakukan sekerap yg mungkin
- Lama-kelamaan, parut akan beransur hilang.
- Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan
jerawat di wajah.

Menghilangkan bau ketiak
-Amalkan semasa mandi, gosok ketiak di atas kepala lutut.
-Selain itu, setiap kali lepas mandi, sapu dengan belakang tapak
tangan pada bahagian bawah ketiak.

Menghilangkan Kelemumur
- Perahkan air limau purut/ nipis di atas kulit kepala
- Lumurkan rata-rata dan biarkan beberapa jam
- Utk hasil yg baik, biarkan rambut anda diperapkan dgn tuala.
- Basuh dgn air suam.
- Selain itu, petua ini juga berguna utk mengurangkan pening kepala.

Rambut Gugur
- Rendamkan kacang hijau semalaman.
- Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil
dipicit perlahan2.
- Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh.
- Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.

Menghilang ketumbit mata
- Gesel 2 batang sudu.
- Sapukan bahagian yg digesel di tempat ditumbuhi ketumbit
- Lakukan sekali sehari sehingga ketumbit hilang.

Menurunkan Berat Badan (1)
- Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air.
- Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis.
- Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan
sebelum tidur.

Menurunkan berat badan (2)
- Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari.
- Perah airnya ke dalam gelas yg berisi air sejuk. Masukkan ke dalam
peti ais.
- Amalkan minum selepas makan tengahari atau selepas makan malam.

Awet Muda (1)
- Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yg baik iaitu
Isnin, Khamis dan Jumaat.
- Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur

Awet Muda (2)
- Sejurus bangun pagi,sebelum mandi dan gosok gigi, amalkan petua ini.
- Urutkan wajah anda dgn air dari bawah dagu hingga ke atas dahi
diiringi selawat nabi 3 kali.
- Amalkan setiap hari urutan ini.

Mudah Bangun Pagi
- Sebelum tidur,tepuk bantal tiga kali sambil berselawat ke atas Nabi
s.a.w.
- Niat dalam hati utk bangun pagi
- Insya-Allah,esok terjaga dengan sendirinya.

Menghilangkan Jerawat
- Campur bedak sejuk dan asam jawa.
- Selawat pada Nabi 3 kali.
- Sapukan di muka dan di tempat jerawat
- Insyaallah, jerawat akan beransur hilang.

Meluruskan rambut Kerinting
- Perah sebiji kelapa dan ambil patinya sahaja
- Campurkan dgn air limau nipis
- Simpan santan pekat ini di dalam peti ais sehingga atasnya
menyerupai krim.
- Gunakan krim ini utk disapukan pada kulit kepala dan rambut
keseluruhannya.
- Tutup kepala dgn tuala sehingga 1 jam barulah dibilas dgn bersih.
- Lakukan 3 kali seminggu
- Anda akan dapati rambut kerinting akan lurus sedikit demi sedikit.

Memerahkan bibir
- Sapukan madu asli pada bibir tiap2 malam sebelum masuk tidur.
- Amalkan selalu. Insyaallah bibir anda akan merah seperti memakai
gincu.

Memutih dan mengilatkan gigi
- Ambil beberapa helai daun kelapa kering.
- Bakar hingga jadi abu.
- Gosokkan gigi anda dengan abu daun kelapa tersebut.
- Lakukan berulang kali dan insyaallah gigi anda putih berkilat.


Hilangkan Pecah-pecah Di Tumit
- Beberapa keping asam gelugur dimasukkan ke dalam baldi yg berisi air suam.
- Rendamkan kaki anda selama 1/2 jam.
- Lakukan setiap hari hingga tumit sembuh
semula.

Menguatkan Gigi
- Selepas membuang air besar, anda berdiri seketika.
- Kemudian, duduk bertinggung sambil dua tapak tangan mengetuk urat
paha tiga kali .
- Semasa mengetuk paha dengan dua tapak tangan, cengkam gigi sekuat
tenaga.
- Selepas itu, kumur air di mulut hembuskan pada dua tapak tangan ke
arah muka.

Menghilangkan Lebam Mata
- Teh uncang yg telah digunakan jangan buang.
- Lekap pada mata dan biarkan semalaman.
- Lakukan 3 kali seminggu ketika hendak masuk tid

Tips Semasa Puasa


Berpuasa merupakan amalan baik yang dapat mendisiplinkan individu dalam menjaga kesihatan diri. Bagi mengekalkan kesihatan semasa berpuasa, seseorang itu perlu mengambil makanan seimbang daripada lima kumpulan makanan iaitu roti dan bijirin, susu dan produk tenusu, daging dan kekacang, sayur- sayuran dan buah- buahan serta sedikit lemak dan gula.


¡ Banyakkan makan makanan yang berkarbohidrat kompleks. Makanan jenis ini
lambat dihadamkan dan mengenyangkan, iaitu mengandungi serat dan
berkarbohidrat kompleks.

¡ Makan banyak tempe kerana ia lambat dihadamkan dan kaya protein. Makanan
ini boleh berada dalam sistim penghadaman selama kira-kira lapan jam.

¡ Banyakkan makan kurma ketika berbuka. Kurma mengandungi serat, gula,
karbohidrat kompleks dan garam galian. Ia boleh menjadi sumber tenaga untuk
kecergasan tubuh badan dan minda.

¡ Makan pisang sebagai pencuci mulut kerana ia mempunyai banyak garam
magnesium.

¡ Makanan harus dimasak secara kukus, panggang atau rebus.

¡ Banyakkan minum air

¡ Kurangkan pengunaan santan dalam masakan. Sekiranya ingin memasak kari
gunakanlah dadih.

¡ Banyakkan makan buah- buahan dan sayur- sayuran segar.

¡ Makanan yang banyak lemak dan bergoreng. Makanan jenis inilah yang
menyebabkan masalah penghadaman, pedih ulu hati dan masalah berat badan.

¡ Kuih- muih yang banyak gula. Ia boleh menyebabkan masalah obesiti
dan diabetes.

¡ Terlalu banyak makan ketika berbuka. Seeloknya makanan yang berkuantiti
sederhana dan ala kadar bagi mengelakkan rasa megah dan penat.

¡ Minum teh atau kopi. Minuman ini boleh menyebabkan sakit kepala.

Kelebihan Solat Tarawih

1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.a

Fadilat Ramadhan...

Hadith 1

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".

Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."

Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."





PENGERTIAN PUASA

  • Puasa ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan
  • yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.
  • PUASA WAJIB

  • Puasa bulan Ramadan, puasa kifarat dan puasa nazar.
  • PUASA SUNAT

  • Puasa enam hari pada bulan Syawal
  • Puasa hari Arafah
  • Puasa Hari Asyura pada 10 Muharam
  • Puasa bulan Syaaban
  • Puasa Isnin dan Khamis
  • Puasa tengah bulan iaitu 13,14,15 pada tiap-tiap bulan qamaria (tahun Hijrah)
  • PUASA MAKRUH

  • Puasa yang terus menerus sepanjang masa
  • Tidak termasuk dua hari raya dan hari tasyriq
  • PUASA HARAM

  • Puasa pada hari raya pertama Idil Fitri
  • Puasa pada hari raya pertama Haji
  • Puasa tiga hari sesudah hari raya haji atau hari tasyriq iaitu pada 11,12, dan 13 Zulhijjah.
  • SYARAT WAJIB PUASA

  • Berakal
  • Akhir Baligh (Cukup umur)
  • Kuat atau mampu mengerjakan puasa
  • SYARAT SAH PUASA

  • Islam
  • Mumayyiz (dapat membezakan yang baik dan buruk)
  • Suci daripada haid dan nifas
  • Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa.
  • RUKUN PUASA

  • Berniat - Pada malam selama bulan Ramadhan hendaklah berniat di dalam hati bahawa kita akan mengerjakan puasa pada hari esok.
  • Menahan diri daripada segala yang membatalkan semenjak terbit fajar sampai
  • terbenam matahari.
  • PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA

  • Makan dan minum dengan sengaja
  • Muntah dengan sengaja
  • Bersetubuh tanpa keluar mani pada siang hari bulan Ramadhan
  • Keluar darah haid atau nifas
  • Gila
  • Keluar mani akibat bersetubuh dengan perempuan. Tetapi keluar mani kerana bermimpi tidak membatalkan puasa.
  • ORANG YANG DIIZINKAN BERBUKA ATAU TIDAK BERPUASA

  • Orang yang sakit
  • Orang yang dalam perjalanan jarak jauh melebihi 52 batu atau 80.64 km.
  • Orang tua yang sudah lemah
  • Orang yang hamil dan orang yang menyusukan anak.